Finansal kiralamada müşteriye yönelik çözümler

18 Şubat 2013 Pazartesi - 16:49
Kategori: Ayın Konusu

PAYLAŞ

Finansal kiralamada müşteriye yönelik çözümler
Finansal kiralamada müşteriye yönelik çözümler
Finansal kiralama ve faktoring sektörü, uzun zamandır yeni yasasını bekliyor. 1 Ocak 2013 itibarıyla yürürlüğe giren Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansal Şirketleri Kanunu'yla beraber leasing şirketlerine de verilen operasyonel kiralama hakkı sektörün en çok konuştuğu konulardan biri. Yasanın önemli başlıklarını ve Yapı Kredi Leasing'in yasa hakkındaki düşüncelerini öğrenmek için Yapı Kredi Leasing Genel Müdür Yardımcısı Fatih Torun ile görüştük. Operasyonel kiralamanın leasing sektörünü geliştireceğini; ama yeni yasanın getirdiği diğer avantajları da örtmemesi gerektiğine işaret eden Fatih Torun, yeni yasada en çok ilgi çeken noktanın sat ve geri kirala ürünü olduğunu kaydediyor. Bunun olumlu etkileri olacağının ve yatırımı finanse ederken teminat dengesinin bozulmayacağını sözlerine ekleyen Torun, bu ürünün özelinde harç konusuna getirilen avantajın ise gayrimenkul versiyonu tarafında olumlu etkiler yaratacağını vurguluyor. [b]Devir işlemlerinde kolaylıklar[/b] Özellikle iş ve inşaat makineleri tarafında kör bir nokta olan sat ve geri kiralamanın olumlu etkilerinin zaman içinde anlaşılacağını ifade eden Torun, iş makinelerinde asıl etkiyi KDV düzenlemesi ile gördüklerini söylüyor. Düzenlemenin en çok iş makinelerini etkilediğine değinen Torun, 2012 Haziran'dan itibaren makine satışlarında aşağı doğru bir eğri olsa da toplamda leasing ile yapılan satıştaki artış nedeniyle o etkiyi sektörün çok fazla hissetmediğini belirtiyor. Yeni yasa ile beraber devir süresinin kalktığına değinen Torun, “2 ile 4 yıl arası devir süresi vardı, borç bitse bile devir işlemi yapılamıyordu. Hatırı sayılır bir müşteri kitlesi makinelerin devrini bu sürelerde alamadığı için finansal kiralamayı tercih etmiyordu, yasayla bu durum değişti” diyor. Devir kolaylığı nedeniyle satıcıya stoğunu finanse etme olanağının doğacağına işaret eden Torun, konuyla ilgili sözlerini söyle sürdürüyor: “Normalde doğrudan aldığı ürünü artık leasing şirketleri kanalıyla alıp leasing şirketinin stoğunda finansal kiralama yaparak, stok finansmanı fırsatı doğacak. Sonrasında doğrudan kendisi veya sözleşme devirleri yoluyla da son kullanıcıya ürünü iletebilecek. Noter işlemlerinin ortadan kalkması ve Birliğe tescil kaydıyla sözleşmelerin geçerliliğinin kabul edilmesi de sektörü olumlu etkileyecek.” [b]Doğru müşteriye doğru ürün[/b] Yasaya yeni ürün olarak giren yazılım ve eklenti leasinginin de tamamlayıcı parça gibi bütünün içine girmesinden dolayı asıl ana parçanın leasing edilmesi önündeki engelin kalktığını vurgulayan Torun, bunun da olumlu etkilerinin olacağını ifade ediyor. Yasanın olumlu olduğunu, ama leasing sektörünün bunu operasyonel kiralama konseptine oturtup, finansal leasing noktasını gözden kaçırmaması gerektiğine dikkat çeken Torun, bu yasadan önce de leasing sektörü dışındaki firmalarda operasyonel kiralamaya izin verildiğine değiniyor. Torun, operasyonel kiralama yapan firmaların olduğunu; ama yasayla beraber bu hakkın leasing şirketlerine de verildiğini söylüyor. Yapı Kredi Leasing'in operasyonel kiralama işinde olacağının bilgisini veren Torun, ürün yelpazelerini büyütmeyi arzu eden bir kuruluş olduklarını vurguluyor. Finansal kiralama ile ürün portföylerini genişleteceklerini ifade eden Torun, müşteri tarafında da ihtiyacın doğru belirlenmesi gerektiğine işaret ediyor. Leasing firmasının doğru müşteriye doğru ürünü sunması gerektiğini savunan Torun, finansal kiralamada müşteriyi analiz ederek, hangi ürüne ihtiyacı varsa onu sunacaklarını, bununla ilgili olarak satıcılarla işbirliği içinde olacaklarını belirtiyor. Yapı Kredi Lesing'in bir tarafının UniCredit olması nedeniyle bilgi birikimlerinin olduğunu, bu bilgi birikimi ve deneyimi Türkiye'ye getirecek uluslararası işbirliklerinin olacağını anlatan Torun, her müşteriye ilişkin en iyi modeli oluşturup, müşterinin karşısına çıkacaklarının altını çiziyor. Yasayla beraber bu yılın deneme çalışmalarıyla geçeceğine işaret eden Torun, “Birden çok büyük rakamlar oluşmayacak. Sadece kurguyu oluşturmak değil, bu kurguya hizmet eden bürokratik altyapının da oturtulması gerekiyor. Eksiklikler varsa bunların tamamlanma süreci yaşanacak. Finansal leasing şirketleri için yepyeni bir alan olacak” diyor. [b]5 bin 359 milyon dolar iş hacmi [/b] Her beş iş makinesinden birinin Yapı Kredi Leasing ile finanse edildiğine dikkat çeken Torun, iş makineleri tarafında iyi işbirlikleri ve yüksek hedeflerinin olduğunu vurguluyor. Taahhüt sektörünün de müşteri portföylerinde olması sebebiyle iş makineleri alanında iyi olduklarını ifade eden Torun; açıklanan leasing sonuçlarına göre, Yapı Kredi Leasing'in toplam iş ve inşaat makinelerinin yüzde 21'ini yaptığını kaydediyor. Sektörün 5.359 milyon dolar ile kapandığını belirten Torun, 920 milyon dolar ve yüzde 17.2 pazar payıyla Yapı Kredi Leasing'in lider olduğunu söylüyor. Torun, iş makineleri alanında ekskavatör ve bekoloder tarzı makinelerin adette önemli ölçüde yer tuttuğunu sözlerine ekliyor. [b]Müşteriye özel butik çözümler[/b] Sağlıktan turizme kadar tüm ürünlerde leasing paketlerinin olduğunu ifade eden Torun, zaman zaman kampanyalar da yaptıklarını belirtiyor. Müşteriye özel çözümler konusunda yaratıcı olduklarını kaydeden Torun, “Özellikle yurt dışında üretilen ve montajı Türkiye'de yapılan makinelerin ithalatı, gümrüklemesi ve ruhsatlandırılması zor işlerdir. Uzman desteği alarak yaptığımız butik çözümler var. Müşteriye özel terzi usulu çözümler üretiyoruz” diyor. Bağımsız bir kuruluş tarafından yapılan müşteri memnuniyeti anketinde Yapı Kredi Leasing'in hem sektör genelinde hem de iş makineleri sektöründe yüksek memnuniyet sağladıklarını belirten Torun, bu noktada müşteriye özel çözümlerin büyük etkisi olduğunu belirtiyor. İkinci elde de satıcılarla işbirliklerinin olduğunu söyleyen Torun, iyi markalarda ikinci el işlemler yaptıklarını kaydediyor. Türkiye'deki altyapı ve üstyapı projelerinin makine talepleri kısmında yer almak için taşeron firmaların listesini temin edip, çalışmaya başladıklarının altını çizen Torun, otoyolların özelleştirilmesi sonucunda Karayolları'nın yol bakımlarını yüklenici firmalara bırakması kısmında da doğacak makine ihtiyacına cevap vermek istediklerini söylüyor.

DİĞER BAŞLIKLAR

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap